H-M-op-pad.reismee.nl

OMG

O.M.G.

Vandaag terug de grens over naar Thailand. De bus brengt ins naar Udin Thani, een plaatsje zo'n 68 km onder Vientiane aan de Thaise kant. We gaan de vriendschapsbrug over en verlaten het communistische Laos. Van dat communisme merk je eigenlijk bar weinig. Winkeltjes en markten met genoeg spullen voor binnen en buitenlanders geven toch een wat meer kapitalistische indruk. Gisteren liepen we door Vientiane en kwamen in de Stadsschouwburg , bij de ingang vroegen ze of wij " students" waren . Op ons antwoord " we are teachers" kwam geen reactie. We liepen dus het gebouw maar binnen. Wat bleek het geval? Er was een generale repetitie van een elementery school bezig. Waarschijnlijk een einde schooljaar optreden . Alles heel professioneel met een soort Barry Stevens met microfoon ( vooral doorgaan!) en een heus groot podium van de schouwburg. Wij namen twee stoeltjes en zagen hoe Lao collegae hun klasjes lieten dansen en zingen. Alles onder aanvoering van " vooral doorgaan" en onder het toezicht van de grote leider van Laos. ( buste van de president midden op het podium). Hier dus weer een stukje communisme in beeld. Zo ook bij ons volgende item: het Nationaal museum van Laos. Daar begon het verhaal met dino's en de eerste nederzettingen, de "Hill tripe" bevolking en op de eerste verdieping het verhaal over de strijd in Vietnamoorlog en de onafhankelijheid van Laos. Nadat ik bijna door een van de planken van de houten vloer zak ( het gebouw is niet echt top onderhouden) en we toch ook wel onder de indruk zijn van al het leed dat hier mensen is aangedaan gaan we op zoek naar de oudste tempel van de stad.

De Wat Sipatek is gauw gevonden, binnenin de Wat zijn Duitse specialisten bezig de fresco's te restaureren. De binnenplaats is ommuurd met een galerij die vol staat met diverse Boeddha beelden. Zeker de moeite waard om gezien te hebben.

We vervolgen onze wandeltocht ( hier is alles zonder toekies te doen!) en vinden zelfs de Mall! De inhoud van dit winkelcentrum is echter minder boeiend, veel stoffen en elektrische apparaten in de aanbieding. Tussen deze items door nog een volle etage met " bling-bling" of te wel goud! Al met al niet echt interessant voor ons.

De warmte en de zo nu en dan toch wc zoekende rommelige buik maken dat we deze stad van kroegje na kroegje doorkruisen. Als we bijna weer bij ons Guesthouse zijn nemen we nog een heerlijke voetmassage die in deze stad er weer heel anders aan toe gaat! Super goed en zeer ontspannend. Vandaag dus verder voor het laatste stuk van de reis. Omdat we dat aan het strand willen doorbrengen hebben we tickets naar Pattaya geboekt, een stuk kust waar we nog niet geweest zijn. Hoe naïef! Ik lees achteraf ( dus na het boeken van de tickets) dat deze plaats het Sodom en Gomorra is op het gebied van sex toerisme ! We gaan het zien, gelukkig ligt ons hotel buiten het centrum van Pattaya, OMG!!

jessica

weer een mooi verhaal, succes op het strand, hie hie

Annelies

Echt weer iets voor jou!!!