H-M-op-pad.reismee.nl

Vang Vieng

Na een rit van 5 uur door de bergen, komen we in de middag aan in ons volgende dorp in Laos. De weg was lang en vol van klimmen en dalen. Onze chauffeur genoot van zijn maiskolfjes en dopte zijn pinda's net voor de volgende bocht. Hij maakte een relaxte indruk, vast niet zijn eerste ritje! Niet alle reizigers deelden deze opvatting, maakt niet uit ik werd er ook relaxed van en dat telt! Het plaatsje waar we neer streken heet Vieng Vang, ooit niet meer dan een boeren gehucht langs een snel stromend water. Totdat iemand het " tuben" had bedacht. Of te wel Touristik in een binnenband van hoger opstroom naar het dorp laten "tuben". Massaal succes! Vooral de kroegen langs de oever doen er alles aan om de drijvende klanten letterlijk binnen te hengelen. Zon, water en drank: een goede combinatie voor de backpackers! Wij gaan zelf ook de rivier af, alleen wij gaan vroeg op de dag en de kroegen zijn dan nog niet zo actief. De familie uit Leiden is er ook bij, Mina kan eindelijk "tuben"! Het eind van het traject staat wat verkeerd aangegeven en de stroming is behoorlijk, het lukt ons maar net om uit het water te komen. Henk gaat nog iets verder door en hem komen we weer tegen als we het bruggetje over lopen met de band op de nek. Gelukkig iedereen heeft het veilig gered. Een mooie start van wat nog een hele warme dag gaat worden.